Hoppa till innehåll

Patronficka och nya knivar

oktober 1, 2015

Klas har hjälp oss så mycket under åren så jag känner att jag är skyldig honom något.
Så jag tänkte att eftersom han ääälskar att jaga, och han har sina patroner löst i fickan så kan jag göra en patronficka.

Men Klas ville att den skulle vara ”stilren” som jag uppfattade det, alltså inga krusiduller och allt annat än rosa.
Så jag fick tänka ett tag på hur jag skulle få en enkel ficka att kännas lyxig men enkel.
Men till slut kom jag på att jag kan våtforma lädret för att ge en perfekt passform runt patronerna så att dom inte glider runt när det är bara ett par stycken kvar.
Sedan så fodrade jag fickan med ett tunt renskinn för att få den att kännas lyxig och se bra ut invändigt.

IMG_6487 IMG_6482 IMG_6495

Med tanke på att den inte tog någon större tid att göra så blev den ganska bra.
Klas blev nöjd och jag fick genast 2 andra beställningar av andra.

Lyckat! Känner dock att jag är skyldig Klas mer än så..

Sen så har jag fått mig nya knivar! Äntligen måste jag säga, dom är beställda från Terry Knipschield i USA och jag är helnöjd!

http://www.knipknives.com/leather.php

Kniven till vänster är en så kallad ”Round Knife” och är en lite större kniv som används mest för att skära långa raka snitt.

Kniven till höger är en ”Head knife” och används som en lite allt i allo kniv. Du kan t.ex skära avancerade mönster eller skärfla.

IMG_6605

Knivarna är helt handgjorda och fantastisk sköna att använda, och dessutom väldigt skarpa!

Nu kan jag göra så mycket mer än då jag bara använde en sån där ”brytbladskniv”.

Jag kan t.ex. skärfla, skärfla är då man hyvlar av t.ex. kanterna på lädret för att kunna böja in lädret över sig självt och få en snygg kant med en bibehållen tjocklek. Skärfling gör man på en slät marmorplatta eller liknande, kanske glas skulle gå.

IMG_6596

Så det var lite nya leksaker det =)

/Daniel

No comments yet

Lämna en kommentar