Hoppa till innehåll

Lite semester på Jamtli

augusti 9, 2015

Vi, tillsammans med Linneas syster Rebecka, har varit ett par dagar i Östersund och besökt Jamtli. Vi brukar försöka fara på Jamtli varje år, www.Jamtli.com, som en liten semester och för att få inspiration till gården. Dom har byggnader från säkert 1000 år bakåt i tiden och fram till modern tid, och till och med statister som ska göra upplevelsen mer verklig. Området är stort och dom har en mängd aktiviteter och även lantrasdjur som Hedemora höns, Melleruds kaniner, Jämtget, Fjällnära ko och säkert mycket mer. Första dagen var vi och såg på allt det och vi alla hade värk i fötterna efter den turen. DSCN5645DSCN5658DSCN5666

Vi hann även med att fika. Jag hade lite problem med kameran så bilden blev suddig, men Ylva är så glad så att hon måste ju få vara med ändå. Det är ju trotts allt hennes första gång på Jamtli.

Efter att ha varit på Jamtli så gick vi ut och (försökte) äta på en kinarestaurang. Men Ylva var lika trött som oss och kände sig nödgad att påpeka det..

Vi övernattade på en av Östersunds campingar, jag tror dom har två, i en liten stuga med 4 bäddar. Jag somnade sist och jag somnade så fort jag la mig i sängen, det säger en del.

Nästa dag så gick vi runt på stan ett tag, men Ylva lyckades pinka igenom alla kläder, även bärsjalen och vi upptäckte att vi inte hade fler ytterblöjor. Så kan det vara att ha barn =)

Men det löste sig efter nästan en timme av att springa runt stan i jakt på blöjor och någon plats att byta på.

Efter att ha ätit lunch så besökte vi en Tebutik där vi fick grejer för ett värde av 600 kr för bara 150 kr. Dom är väldigt generösa och trevliga där. Linnea lyckades bland annat få sig en ny grossist till sitt företag! Sedan gick vi till Jamtli igen för att besöka deras museum, det är alltid lika kul och intressant att gå omkring där men tyvärr var alla lite för trötta så efter någon timme så åkte vi hem.

Idag, dagen efter att vi kom hem, så är alla helt slut och Ylva har i stort sett sovit fram till efter lunch. Men oj vad det är värt mycket att få komma iväg och få lite ny inspiration. /Daniel