Hoppa till innehåll

Nya maskiner och en foderblandare!

september 29, 2015

Ja nu har vi hunnit med lite sedan sist.
Vi har bland annat hunnit ta in höet vilket gick på en timme ungefär. Vi har skaffat en gammal släpräfsa som vi svetsat fast fästen för frontlastaren på. Så vi kunde helt enkelt lyfta in en hel härsa åt gången vilket var en enorm tidsbesparing.

IMG_6380
Jag kan tillägga att vi har hunnit köpa oss en slåttermaskin vilket även det har varit en enorm tidsbesparing.
Det blev en ny maskin för ca 20.000 kr. Vi köpte en ny för att Klas, min svärfar som har varit bonde i hela sitt liv, tyckte att det var en klar fördel då maskinen i fråga inte behöver underhåll i någon större utsträckning och den är nära på odödlig. Sen så donerade Klas en gammal höräfsa/strängläggare, vilket vi blev glada för. Vilken skillnad det har varit i år mot dom år jag har slagit med lie. Men jag kan tillägga att lien gör ett bättre jobb.

IMG_6368 IMG_6382

Kycklingarna växer så det knakar men tyvärr så har katten Gimla hunnit äta upp en av dom.
En kyckling måste ha rymt och Gimla var ”snabb som katten”..
Vi ska åka till Skellefteå om inte allt för länge och köpa havre och korn av en bonde, vi väntar bara på att bonden ska hinna skörda.
Det har ju varit en riktigt dålig sommar för många bönder här i norr, även för oss tyvärr.
Nästan all potatis regnade bort, men det verkar gå desto bättre för Kålen och Vitlöken.

Ylva har smakat sina första jordgubbar.

IMG_6418

Hon har väl ätit några kg vid det här laget. Det är ju så himla gott =D

Vi har även fått njuta av djurlivet här. Tre älgkalvar betade på ängen bakom huset en morgon.

IMG_6249

Vad gäller projekten så har jag hunnit prova en foderblandare för att göra sockerlösning.
Jag läste om den på http://www.alternativ.nu och blev genast frälst.
Jag byggde den av en vattenpump, 650 watt, från Biltema och en gammal fodertunna jag hade stående. Sedan kopplade jag en lagomt lång bit 42 mm styv slang till pumpen och satte en tappkran i botten av tunnan. Det hela kostade väl 600 kr ungefär.
Jag ställer alltså ner pumpen i fodertunnan, häller i vattnet och häller i lite socker i taget så pumpen inte stannar.
Sedan låter sockerlösningen cirkulera runt i tunnan tills det är färdigt, det tar inte särskilt lång tid.
Vilken skillnad mot att göra sockerlöningen på spisen, det är svårt att förstå hur jag klarat mig utan min kära foderblandare =)

IMG_6391

När jag får fler bisamhällen så kommer jag att göra en större version av en 1000L tank.

Ja det har hänt en hel del så jag är nog nödgad att skriva mer i morgon.

/Daniel

No comments yet

Lämna en kommentar